In de interne voorschriften die de verkeersleiding gebruikt bij het uitvoeren van haar taak, staat een voorrangsregeling die is gebaseerd op de wet- en regelgeving waaraan LVNL zich bij haar taakuitvoering dient te houden. Uitgangspunt van de voorrangsregeling is de laagste gemiddelde vertraging voor het luchtverkeer van en naar Schiphol. Dit is gebaseerd op procedures die in de International Civil Aviation Organisation zijn opgesteld. In het Document "Procedures for Air Navigation Services, Rules of the Air and Air Traffic Services" (DOC 4444-RAC/501) wordt bepaald dat, "the approach sequence shall be established in a manner which will facilitate arrival of the maximum number of aircraft with the least average delay".
Doelstelling van de naderingsverkeersleiding zou aldus moeten zijn om zo min mogelijk vertraging te veroorzaken. Uitzonderingen hierop worden gemaakt voor noodsituaties en "hospital flights". Bovendien moet LVNL zich houden aan de haar opgelegde verplichtingen die volgen uit het Geluidpreferentieel Baangebruik Systeem. Dit houdt kort gezegd in dat afhankelijk van weersomstandigheden en tijdstip van de dag een bepaalde baancombinatie (milieu)preferent is. Indien deze baancombinatie niet gebruikt kan worden (om veiligheidsredenen) is een minder preferente combinatie voorgeschreven, etc.
Overige commerciële vluchten, dat wil zeggen vluchten die niet van en naar Schiphol plaatsvinden, kunnen alleen geaccommodeerd worden indien het veilige, vlotte en ordelijke verloop van de genoemde normale verkeersstromen niet in het gedrang komt, en met inachtneming van de voorgeschreven baancombinatie. Projectvluchten vallen onder deze laatste categorie. Dit betekent dat deze vluchten kunnen plaatsvinden voor zover deze geen vertraging veroorzaken voor het luchtverkeer van en naar Schiphol en met inachtneming van de preferente baancombinatie. Gezien de voorwaarden die veelal aan projectvluchten worden gesteld (uitvoering in het voorjaar onder zeer gunstige weersomstandigheden alsmede uitvoering bij daglicht), zullen de mogelijkheden voor de uitvoering van de vluchten beperkt zijn en met het toenemen van het luchtverkeer op Schiphol verder beperkt, of zelfs onmogelijk worden.
Kijk ook op de algemene website van LVNL
Kijk ook op de website van de operationele helpdesk van LVNL